Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Patiënttevredenheid

Revalidatie

Hoe tevreden zijn patiënten over de revalidatieafdeling van Merem (De Trappenberg)?

Revalidatiecentra en revalidatieafdelingen van ziekenhuizen vragen regelmatig aan patiënten wat ze vinden van de zorg en dienstverlening. Ze vragen bijvoorbeeld om een rapportcijfer.

Patiëntervaringen
Revalidatiecentra en revalidatieafdelingen gebruiken meestal een vragenlijst om de ervaringen van individuele patiënten te peilen. Ze vragen ook aan groepen patiënten wat hun ervaringen zijn. De ene groep vindt bijvoorbeeld korte wachttijden belangrijk, de andere groep patiënten vindt nazorg belangrijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld via:

  • Patiëntenpanels
  • Gesprekken bij ontslag
  • Spiegelgesprekken met patiënten waarbij medewerkers luisteren

Cijfers vergelijken
Revalidatiecentra gebruiken dezelfde vragenlijst, de zogenoemde ervaringsvragen. Hun resultaten kun je daardoor goed met elkaar vergelijken. Ziekenhuizen gebruiken soms andere vragenlijsten. De cijfers van revalidatiecentra en revalidatieafdelingen van ziekenhuizen zijn daarom minder goed vergelijkbaar. Het landelijk gemiddelde is gebaseerd op de ervaringsvragen van revalidatiecentra.

Meer weten over de ervaringen van patiënten? Ga naar de website Zorgkaart Nederland van Patiëntenfederatie Nederland

Zorgkaart Nederland


Lees de toelichting van Merem (De Trappenberg)

Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de zorg werkt de revalidatiesector met ervarings- en prestatie-indicatoren. Deze geven bijv. informatie over de kwaliteit van de zorg, klanttevredenheid en wachttijden. Sinds 2014 meten wij doorlopend de ervarings-indicatoren.

Patiënten worden eenmaal per jaar (of aan het einde van de behandeling) gevraagd naar de tevredenheid over de behandeling. In 2015 ontving De Trappenberg van 34.6% van de volwassenpatiënten en van 7% van de ouders van kinderen deze beoordeling. Omdat het aantal ouders die een beoordeling hebben gegeven te klein is, is het gemiddelde rapportcijfer van 9,7 niet meegenomen in de score.

"Persoonlijke benadering, meedenkend team, realistische voorstellen, heldere uitleg, professionele werkwijze van iedere behandelaar. Daarbij een dosis vrolijkheid en warmte.  Mijn revalidatieperiode was hierdoor niet alleen hard werken en geconfronteerd worden met mezelf, maar ook een tijd van stapsgewijs resultaten behalen in een ontspannen en plezierige sfeer."


 


Score

Bijgewerkt: 31-05-2017